Sdílená ekonomika - Airbnb vs bezKempu

17.2.2020 Autor: Michal Strnad

Sdílená ekonomika hýbe světem a často i žlučí. Proč je Airbnb a Uber zlo a bezKempu takto nikdy nedopadne?

Airbnb

Sice možná tímto příspěvkem půjdeme sami proti sobě, ale je dobré i takové téma otevírat a diskutovat.

Podívejte se na fotogalerii u tohoto článku

zpravy.aktualne.cz/domaci/foto-bytovy-protest-proti-airbnb...

Je mi těch lidí opravdu líto. Z původní hezké myšlenky, tzn. lidi se mezi sebou za menší úplatu nechávají přespat, se stalo neuvěřitelné zvěrstvo. Airbnb ničí sousedské vztahy, ale hlavně vylidňuje centra měst a zvyšuje ceny nemovitostí. Osobně si pamatuji, když bylo Airbnb teprve na začátku. Bylo to opravdu nadšenecké. Lidé pronajímali pokoj nebo dočasně nevyužívanou nemovitost (třeba z důvodu dovolené, stěhování atd.), pomáhalo jim to ve splátkách s hypotékou, poznávat nové přátele. Starším lidem, kteří byli sami a děti už dávno “vylétli z jejich hnízda”, to umožnovalo mimo přivýdělku k často mizerným důchodům také příjemné popovídání s pocitem, že jsou stále potřební. Byla to hezká doba, která ale nevydržela příliš dlouho. Síla peněz opět vyhrála. Airbnb podobně jako Uberu (viz dále) se chopili investoři a postupně do tohoto projektu nalili miliony dolarů. Dnes má Airbnb hodnotu v miliardách dolarů a ničí svět podobně jako světová válka. Zanechá za sebou vylidněná centra měst. Byty už nepronajímají jen jednotlivci, ale naopak ve velkém firmy a spekulanti, kteří nakupují obrovské množství bytů jen za tímto účelem. A tak ceny nemovitostí rostou. Jen v Praze se pohybují ceny bytů blízko 100 000 Kč za m2. Bytů je nedostatek (protože je mimo jiné skupují tito spekulanti) a tak ceny rostou. V některých domech už prakticky nebydlí původní obyvatelé, jsou z nich jen hotely.

 

Sami si zkuste spočítat výnos v porovnání s úroky od banky. Zhodnocení se zatím pohybuje i v řádu desítek procent ročně. Vypadá to ale, že tyto žně budou snad brzy u konce. Ekonomická krize je ve vzduchu, Airbnb čeká regulace atd. Tak uvidíme, ale peníze a spekulanti si asi cestou vždy najdou.

Uber

U této “taxi” služby to bylo od počátku trochu jiné. Tady bylo jasné, že jde o tvrdý byznys s cílem v podstatě nahradit ne vždy spolehlivou a férovou taxi službu. Přesto si počátky v ČR pamatuji velmi dobře, jelikož jsem celou dobu častým uživatelem této služby. Vždy si s řidiči povídám. Ještě před pár lety bylo téměř pravidlem, že jsem jezdil s běžným, obyčejným řidičem. Co je to běžný, obyčejný řidič? Většinou třeba táta od rodiny (ale občas se mnou jela i maminka od dětí), který si chce ještě po své práci (často i po nocích či víkendech) přivydělat nějakou tu korunu a tak pomoci zabezpečit rodinu.

Těmto lidem jsem vždy hodně fandil a byl jsem rád, že mě mohou vézt a tak jim i trochu pomáhám. Zvlášť v kontextu obrazu nechvalně známých pražských taxikářů to vypadalo jako pohádka. A jako každá pohádka, i tato musí někdy skončit. Jaká je dnes realita?

Uber stále využívám prakticky každý týden. A bohužel, dnes už je vyjímka, že mi přijede český řidič. Dříve jsem se nad tím nepozastavoval, neposuzuji lidi podle národnosti apod. Ale bohužel fakt je takový, že se Uberu zmocnili opět spekulanti (podobně jako Airbnb) a copak udělali? Pronajali si za pár korun auta na operativní leasing. Ne pár aut, ale desítky, možná stovky aut. A do těchto aut posadili ukrajinské řidiče. Kdyby to ale byli řidiči. Jsou to často lidé, kteří vůbec netuší v jakém městě jsou. Jeden řidič Uberu mi přiznal, že praktika je taková, že je svezou autobusem z Ukrajiny na turistické vízum, tady je ihned na nádraží posadí do aut, dají jim pár korun na hodinu a tito “řidiči” jezdí od rána až do noci. A jezdí strašně. Nepoutají se, jezdí rychle, nebezpečně. Víme, jaká je na východě úcta k lidskému životu, bezpečnosti a ekologii. A tyto firmy vlastnící flotily aut inkasují obrovské sumy. Bohužel dělají ještě další nekalé praktiky, ale to je asi na jiný článek. Uber zatím stále používám, ale už to není ta láska, co bývala.

bezKempu

Přestože se přímo nabízí srovnání Airbnb s naším projektem bezKempu, jsou zde zásadní odlišnosti, které jsou, doufám, zárukou zachování tohoto projektu v podobě, jak je nyní.

Osobní vztah:

Kdo nás trochu více zná a sleduje, tak ví, proč projekt vznikl, jak k němu přistupujeme a jak se o něj staráme. Kdo to nezná, stačí si více projít naše stránky, náš Facebook atd. Ve stručnosti - jsme parta nadšených lidí, kteří rádi cestují jako vy a tato možnost jim chyběla. bezKempu nás neživí, máme jiné zdroje příjmů a tak tento projekt děláme s láskou. Všechny vydělané peníze investujeme do vylepšování celé služby. bezKempu je naše dítě, srdcovka. Peníze u nás nejsou na prvním místě. Můžete nám to věřit, nemusíte. Je to jen na vás.

Velikost a kapitál:

Airbnb vlastní investoři s milardami dolarů. Jejich motivace je jediná - co největší zisk a expanze. bezKempu je v tomto srovnání absolutně nevýznamné. Na druhou stranu nejsme žádná “ořezávátka”.

Umíme hodně věcí a máme na to prostředky i zázemí, takže naše služba je stejně nebo často i více kvalitní, než některé jiné větší pokusy.

Jiný typ zákazníků

Zákazníci Airbnb jsou především zahraničí turisté, vyhledávající masovou turistiku po celém světě. Těchto zákazníků je podstatně více než nás cestovatelů se stanem, karavanem, kteří naopak od měst utíkáme do klidu přírody.

DNA bezKempu

Sice si nehrajeme na matku přírodu, ale jelikož jsme si už od počátku uvědomovali rizika Airbnb, v naší vývojové laboratoři jsme zakódovali do chromozomů jednu důležitou geneticky upravenou informaci - omezení posádek a lidí na pozemku na jeden den. Takže i kdyby byla poptávka sebevětší, i kdyby byl pozemek sebevětší, vždy má nastavené omezení tak, aby se z něj nestal druhý kemp. Zatím fungujeme druhým rokem a uvědomujeme si, že i toto nemusí do budoucna stačit, takže jsme připraveni v dalším a neustálém omezování tak, aby bezKempu bylo vždy o klidu pro hosty, majitele, ale i sousedy, obec, stát a přírodu.

Kdo nás sleduje a zná, tak ví, jaký je náš postoj k omezování večírků, alkoholu, nepořádku, k přírodě. I tímto dáváme jasný vzkaz, že peníze nejsou na prvním místě.

Stát, úřady a sousedé

Narozdíl od Airbnb nestrkáme hlavu do písku. Naopak od počátku přistupujeme k celé problematice tak, že chceme více pomáhat než škodit. Jelikož si myslíme, že bezKempu je lepší než divoké kempování bez kontroly. Komunikovali jsme se zástupci Agentury ochrany životního prostředí, CHKO, i zástupci obcí. Tento proces bude samozřejmě pokračovat, jelikož fenomén sdílené ekonomiky je poměrně nový jev a zákony s ním často nepočítají, nebo jsou nejasné a ne vždy jednoznačné. Také vždy radíme majitelům, aby si vyjasnili vztahy se sousedy, ubezpečili je, že vše bude v pořádku a mají to pod kontrolou. Tam, kde bezKempu pozemek vadí, k tomu přistupujeme jednoduše - prostě ho vypneme. Už jsme několik pozemků takto “vypnuli”. Nechceme přispívat k negativním emocím. Na druhou stranu se dostáváme k jednomu důležitému českému fenoménu...

Závist

Sdílené ekonomice věříme. Lidé mají právo svůj majetek, ale i um a dovednosti poskytnout i za úplatu ostatním. Peníze nejsou sprosté slovo, naopak v rozumné míře pomáhají. Každý, kdo má nemovitost, tedy i pozemek, má právo ho pronajmout. Nikdo mu to nemůže a nesmí zakazovat. Na druhou stranu nikdo nesmí poškozovat práva ostatních.

Bohužel v České republice existuje zakořeněná závist. Lidé si závist nepřiznají a často ji maskují za ušlechtilé myšlenky. Jak praví jedno přísloví - Soused má kozu, já nemám žádnou, tak ať mu aspoň chcípne.

Sousedé jsou schopni závidět i ten malý výdělek za pronájem.

A bohužel se i my provozovatelé bezKempu setkáváme se závistí. Vymysleli jsme krásný projekt, který pomáhá většině lidí, máme z něho radost, píšou o nás v médiích, projekt velmi roste na oblibě.

Závist a zloba ale nikdy tento hezký projekt nezničí. Největší motivací jsou vaše zážitky:

Cesty bezkempařů

 

Bezkempování u řeky Metuje

 

Na závěr jedna smutná a pravdivá historka.

Mám známou, majitelku penzionu v Krkonoších. Je to velmi pracovitá žena, matka samoživitelka, které umřel otec, opustil ji manžel a na celý penzion je sama. Má dvě malé děti a starší maminku. Snaží se, jak jen může. Kdo někdy pracoval v gastronomii, ví, jaká práce to je. Je skromná a v rámci možností se jí daří. Nedávno mi vyprávěla, že u nich byla jedna parta lidí vracející se z túry. Nějakého inteligenta nenapadlo nic lepšího, než si umýt zablácenou botu v umyvadle na záchodě. Bohužel umyvadlo vyrval a začala tam téct voda. Aby se to nepoznalo, tak to “nějak” zamaskoval. Pak tam přišel jiný host, který když viděl tu potopu a bordel, tak místo toho, aby informoval majitelku, tak to vyfotil, a toto své “hodnocení” napsal na internet. Majitelka si bohužel každé špatné hodnocení bere velmi osobně a citově.

I takto lidé dokáží ubližovat.

bezKempaři sobě

A tím se dostávám k závěru. bezKempu nebude nikdy zlo jako Airbnb hlavně kvůli vám, bezkampařům. Věříme, že jste jiní, normální, slušní lidé a uvažujete podobně jako my. Nejsme ale naivní a víme, že s rostoucím úspěchem celé služby se budou i mezi námi občas vyskytovat nevychovaní a závistiví jedinci. Je na nás všech, aby nám to tito lidé nezkazili. Proto většina vylepšení, která děláme, směřuje k tomu, aby tito lidé u nás neměli místo a raději šli jinam.

Cookies. Vy víte, co máte dělat, aby vám tato lišta nepřekážela.
Tyto webové stránky využívají soubory cookie. Váš souhlas s využíváním všech souborů cookie potvrďte tlačítkem "Souhlasím". Pokud chcete upravit nastavení, klikněte na tlačítko "Uložit nastavení". Více informací o využívání souborů cookie naleznete zde.
Bezkempu využívá 4 druhy kategorií cookies:
1. Technické cookie
Technické cookies pro zajištění fungování webu. Bez nich to prostě nejde. Bez nich si neuděláte rezervaci a tedy nikam neutečete.
2. Analytické cookie
Analytické cookies nám pomáhají sbírat anonymní informace o návštěvnosti a interakci s obsahem na webových stránkách, abychom mohli zlepšovat uživatelské prostředí.
3. Personalizované cookie
Personalizované cookies umožňují webovým stránkám zapamatovat si vaše preference a poskytovat vám relevantní obsah a nabídky.
4. Reklamní cookie
Reklamní cookies slouží k sledování vašich online aktivit a přizpůsobování reklam tak, aby byly relevantní a zajímavé pro vás.