Bezpečná jízda s karavanem

18.7.2022 Autor: Michal Strnad

Aby vaše jízda z karavanem byla příjemná a hlavně bezpečná, je zásadní mít správně rozloženou váhu v karavanu a zároveň dodržovat výrobcem předepsanou maximální váhu na tažné zařízení tzv. kouli.

Bohužel toto pravidlo část karavanistů nezná, nedodržuje a nebo podceňuje. Do karavanu lidé navou hromady “krámů”, dodělávají si různá příslušenství a na zadní nosič dají kola a vyrazí. Není čas lámat si hlavu Rozkaz zněl jasně, musíme vyjet za každou cenu. :-)

Následky však mohou být tragické. Proto než se vypravíte na vaše cesty, doporučuji zvážit zatížení na kouli. Je to poměrně rychlý proces a těch pár minut navíc vás doslova nezabije.

Nejdříve pár pravidel:

 

Dodržovat předepsané zatížení na tažném zařízení

 

Tady ovšem pozor. Budete se setkávat se 3 hodnotami:

  • hodnota karavanu: např. můj má 100 kg
  • hodnota vašeho vozu (udané v TP): já mám 90 kg
  • hodnota výrobce tažného zařízení: já mám 85 kg

Logicky musíte bohužel dodržet tu nejnižší hodnotu. Nesnažte se jít ale výrazně pod tuto hodnotu, to už pak znamená že máte špatně rozloženou váhu a jste těžcí vzadu.

Správné rozložení váhy

Je to sice trochu věda, ale zas tak složité to není. Základem je mít váhu uprostřed a celkově nepřetěžovat karavan.

těžký přívěs vzadu - je to největší nebezpečí. Hrozí nekomfortní jízda a riziko rozkmitání, což je noční můra všech karavanistů.

těžký přívěs vpředu - také není ideální, sice o něco méně nebezpečné než těžký zadek, ale i tak jízda nemusí být stabilní a hlavně v extrémním případě hrozí poškození vašeho auta a tažného zařízení!

váha tažného auta - Aby to nebylo tak jednoduché, tak je nutné mít i “správné” tažné auto a znát jeho váhu. Pokud totiž máte lehčí auto než je karavan, tak vám moc nepomůže rovnoměrné rozkládání váhy dopředu a dozadu karavanu. Sice docílíte optimální váhy na kouli, ale těžší karavan bude nestabilní. Řešením je tedy opět dát těžké věci doprostřed karavanu (ale ne vždy to jde) a nebo více zatížit samotný tažný automobil (pokud je to možné)

Pokud nemáte problém s angličtinou, doporučuji toto instruktážní video, které to pěkně vysvětluje: https://www.youtube.com/watch?v=JeEEC5eVNCk

 

Rychlost jízdy a podmínky

Toto asi netřeba připomínat. Vždy je lepší jet s karavanem pomaleji.

Jednoduchá rovnice:

Rychlejší jízda = větší riziko

Jízda z kopce = větší riziko

Zpomalit byste měli i při hrozícím bočním větru. Toto je ale bohužel těžko předvídatelné. Ale některé situace se dají odhadnout.

 

Jak vážit zatížení tažného zařízení

Můžete použít asi jakoukoliv váhu. Nicméně pro karavanisty existují přímo váhy k tomu určené. V zásadě existují 2 varianty. Já jsem si pořídil a porovnal obě. Výsledky jsou tedy zajímavé.

 

Digitální váha Reich

kterou nasadíte na kouli vozu a na to položíte karavan. Na první pohled by se zdálo, že digitální váha bude přesnější. Bohužel mě tato váha nepřesvědčila. Hlavním problém je, že se na ni musíte přesně trefit a oj resp. stabilizátor karavanu musí být úplně svisle proti kouli, což by se ještě dalo zvládnout, ale jakmile začne oj na váhu tlačit, tak se váha různě otáčí a pokaždé ukazuje jinou hodnotu a ochylky jsou značné.

Dalším problém je že se váha po chvilce vypne. Takže zatímco zkoušíte např. lépe rozložit věci v karavanu, přijdete k váze, je vypnutá. Tak jí zapnete a zobrazí se 0. Takže musíte začít znovu, tzn. odlehčit, resetovat váhu a pak zatížit. Další nevýhodou (a možná hlavní), že k ní prostě potřebujete auto.

 

 

 

Mechanická (pružinová) váha Brunner Skeyla

Výhodou je její jednoduchost a rychlost. V podstatě to je tyč s pružinou, na které jsou rysky odstupňované po 10 kg. Takže sice nezměříte uplně přesně, ale pro naše potřeby to bohatě stačí. Pokud tedy chcete mít např. váhu 85 kg, tak se ryska bude pohybovat mezi 80 a 90 kg někde v polovině a je to.

 

 

V každém případě, snažte se mít váhu spíše na horní hranici předepsaného zatížení tažného zařízení.

Tip na závěr

Ještě pro větší bezpečnost a klid v duši existuje stabilizační systém AL-KO ATC. Tento elektronický systém, který si můžete nechat k vašemu karavanu dodělat, ještě více zlepšuje stabilitu karavanu a údajně i při bočním větru. Systém je schopen detekovat pohyby přímo na nápravě a v případě hrozícího nebezpečí automaticky přívěs lehce brzdí až do bezpečného návratu zpět do jízdní dráhy. Cena se pohybuje kolem 30 000 Kč a za větší bezpečnost to rozhodně stojí.

Názorné video např. zde

https://www.youtube.com/watch?v=lspOVM-K06M

https://www.youtube.com/watch?v=YpOTWjPmyCw&t=542s

https://www.youtube.com/watch?v=QIgmgt-IAyQ

Přeji všem hlavně bezpečnou a pohodovou jízdu

Michal Strnad

bezkempu.cz

Cookies. Vy víte, co máte dělat, aby vám tato lišta nepřekážela.
Tyto webové stránky využívají soubory cookie. Váš souhlas s využíváním všech souborů cookie potvrďte tlačítkem "Souhlasím". Pokud chcete upravit nastavení, klikněte na tlačítko "Uložit nastavení". Více informací o využívání souborů cookie naleznete zde.
Bezkempu využívá 4 druhy kategorií cookies:
1. Technické cookie
Technické cookies pro zajištění fungování webu. Bez nich to prostě nejde. Bez nich si neuděláte rezervaci a tedy nikam neutečete.
2. Analytické cookie
Analytické cookies nám pomáhají sbírat anonymní informace o návštěvnosti a interakci s obsahem na webových stránkách, abychom mohli zlepšovat uživatelské prostředí.
3. Personalizované cookie
Personalizované cookies umožňují webovým stránkám zapamatovat si vaše preference a poskytovat vám relevantní obsah a nabídky.
4. Reklamní cookie
Reklamní cookies slouží k sledování vašich online aktivit a přizpůsobování reklam tak, aby byly relevantní a zajímavé pro vás.